Dosering af LDN ikke medlemmer

Dosering af LDN

Dosis, dosisøgning og bivirkninger.

(gælder ikke personer der har eller har haft cancer indenfor det seneste år)

Husk alle ændringer i behandlingen sker i samarbejde med lægen.

Startdosis:

Som ved al anden medicin er det forskelligt, hvor meget vi hver især tåler for ikke at få bivirkninger, og det er også forskelligt, hvor meget vi hver især skal have for at få optimal effekt. Nøjagtig det samme gælder for LDN.

Ved LDN findes der ingen præcis dosis, som er den rette at starte på, men da ens idealdosis er individuel og typisk ligger et sted fra 0,5 mg og opefter er der ingen grund til at starte for højt, hvorved man kan man misse sin dosis og dermed virkningen af LDN samt evt. få bivirkninger. En for lille dosis kan godt give effekt, men en for høj dosis vil aldrig give effekt.

Startdosis afhænger af, hvad du fejler.

Ved autoimmune sygdomme – dog ikke Hashimotos – anbefaler LDN Research Trust 1 mg som startdosis. I LDN DK har vi erfaret, at personer med artrose eller nervesmerter også kan starte på 1 mg.

Ved Hashimotos, ME/CFS og fibromyalgi anbefaler LDN Research Trust 0,5 mg som startdosis. Dog er erfaringen fra facebookgruppen LDN DK med næsten 10.000 medlemmer, at personer med ME/CFS ofte ikke kan tåle 0,5 mg som startdosis, men at 0,1- 0,2 mg oftest passer bedre.

Kilde: https://www.ldnresearchtrust.org/what-is-low-dose-naltrexone-ldn

Kilde: https://www.ldnresearchtrust.org/content/low-dose-naltrexone-and-chronic-pain-pradeep-chopra-md

Dosisøgning:

LDN Foreningen har erfaret, at dosis som udgangspunkt kan øges med det samme, som du startede på. Dvs. er du startet på 0,5 mg, så kan du øge med 0,5 mg pr. gang. Øg hver uge til du når 1,5 mg og øg herefter hver 3. uge, eller når en effekt aftager. Der må aldrig øges, hvis bivirkninger ikke er forsvundet.

Bivirkninger:

Hvis du oplever bivirkninger, så er det kun i opstarten samt ved dosisøgning. Dvs. de er alle forbigående. Alle bivirkninger er harmløse, og der til d.d. ikke rapporteret om alvorlige bivirkninger ved LDN.

Hvis du oplever bivirkninger som influenzalignende symptomer (hovedpine, svimmelhed, mavekneb, løs afføring mm.) så drik ekstra vand. Kroppen er, vha. LDN, begyndt at slå inflammation ned, og ophobet væske skal skylles ud. LDN Foreningen har erfaret, at et  par ekstra glas vand er nok. Varer bivirkningerne mere end 3 døgn, så er startdosis for høj, og du må justere dosis ned. Eneste bivirkning, der må vare ved, er livlige drømme.

Dosis og dosisøgning ved cancer:

Start på 1,5 mg i en uge og øg med 1,5 mg hver uge til 4,5 mg hvis nødvendigt. Det kan være nødvendigt at øge til mere jf Dr. Dalgleish på The 2023 LDN Conference (onkolog og LDN-ekspert) https://ldnresearchtrust.org/sites/default/files/2022-01/Dosing-Info-2021.pdf

Login som medlem for at se en tabel over dosisstart og dosisøgninger/-justeringer. Læs om bivirkninger samt hvad du gør, hvis effekten aftager.

Nysgerrig så opret dig som medlem for 200.- kr. om året her