Dosering af LDN

Dosis, dosisøgning og bivirkninger ved LDN

(Gælder dog ikke cancerpatienter)

Som ved al anden medicin er det forskelligt, hvor meget vi hver især tåler for ikke at få bivirkninger, og det er også forskelligt, hvor meget vi hver især skal have for at få optimal effekt. Nøjagtig det samme gælder for LDN.

 

Ved LDN findes der ingen præcis dosis, som er den rette at starte på, men da ens idealdosis er individuel og typisk ligger et sted fra 0,5 mg og opefter er der ingen grund til at starte for højt, hvorved man kan man misse sin dosis og dermed virkningen af LDN samt evt. få bivirkninger.

Startdosis afhænger af, hvad du fejler.

Ved autoimmune sygdomme – dog ikke Hashimotos – anbefaler LDN Research Trust 1 mg som startdosis. I LDN DK har vi erfaret, at personer med artrose eller nervesmerter også kan starte på 1 mg.

Ved Hashimotos, ME/CFS og fibromyalgi anbefaler LDN Research Trust 0,5 mg som startdosis. Dog er erfaringen fra facebookgruppen LDN DK med ca. 4000 medlemmer, at personer med ME/CFS ofte ikke kan tåle 0,5 mg som startdosis, men at 0,1-0,2 mg går bedre.

Kilde: https://www.ldnresearchtrust.org/what-is-low-dose-naltrexone-ldn

Kilde: https://www.ldnresearchtrust.org/content/low-dose-naltrexone-and-chronic-pain-pradeep-chopra-md

 

Hvis du oplever bivirkninger, så er det kun i opstarten samt ved dosisøgning. Dvs. de er alle forbigående. Alle bivirkninger er harmløse, og der til d.d. ikke rapporteret om alvorlige bivirkninger ved LDN.

 

Hvis du oplever bivirkninger som influenzalignende symptomer (hovedpine, svimmelhed, mavekneb, løs afføring mm.) så drik ekstra vand. Kroppen er, vha. LDN, begyndt at rense ud, og der skal vand til i rå mængder. Varer bivirkningerne mere end 2 døgn, så er startdosis for høj, og du må justere dosis ned.

 

Tabellen nedenfor er kun vejledende! Det gælder om at lytte til sin krop, og det kan være en god idé at skrive dagbog om alt; hvordan har du det ift. før LDN når du tænker smerter, energi, søvn, aktivitetsniveau, overskud, koncentrationsevne m.m.

 

Hvis du f.eks. er startet på 0,5 mg, har lidt bivirkninger, men de er hurtigt ovre enten ved at du har drukket en masse vand, eller der er gået et døgn, så passer det fint at øge 1 uge efter bivirkningerne er væk. Har du på 3. dagen stadig bivirkninger, så gå lidt ned i dosis evt. til 0,25 mg. Er der ingen bivirkningerne her eller er de væk indenfor 24 timer, så øg blot til 0,5 mg igen efter 2 dage på 0,25 mg.

Samme fremgangsmåde kan du bruge ved alle doser. Øger du og har bivirkninger mere end 24 timer, går du lidt ned i dosis et par dage for så at stige igen og derefter følge skemaet igen.

 

Oplever du, at du langsomt har fået det bedre og bedre med LDN, men at det ikke virker helt optimalt endnu, og at du så ved næste øgning oplever tilbagegang, så er du for højt oppe i dosis – ned i dosis igen og skru så op for tålmodigheden. Du er nu på en dosis, hvor LDN skal have tid til at styrke dit immunforsvar og øge endorfinniveauet.

 

Når du har fundet din dosis og LDN virker optimalt for dig, kan du pludselig opleve, at virkningen aftager. Sker dette indenfor nogle uger eller et par måneder, har din krop brug for mere LDN og dosis skal øges. Sker det efter flere måneder eller år, trænger din krop til at blive ”genstartet”. Hold da 1-2 dages pause med LDN og start så op på samme dosis igen. Nogle har derefter brug for at blive ”genstartet” jævnligt f.eks. en gang om måneden/kvartalet/året.

Aftager virkningen pga. øget inflammation kan det alternative regime anvendes. Se anden fil herom.

 

Tabellen herunder er kun vejledende.

Ved nervesmerter eller artrose kan man starte på 1 mg.

Ved angst, depression, PTSD kan man starte på 1 mg.

Ved autoimmune sygdomme bør man starte på 0,5 mg.

Ved ME bør man starte på max 0,2 mg.

Størstedelen ligger mellem 1,75 og 5 mg. Ca. 1/3 ligger på 4,5 mg som idealdosis.