Opløsning af LDN

Opløsning af LDN eller naltrexon 50 mg piller diskuteres ofte blandt både læger og LDN Foreningens medlemmer.

Ingen af pillerne er fremstillet med det formål, at de skal opløses, men det er ikke ensbetydende med, at de ikke kan opløses. Det er heller ikke ensbetydende med, at det kan være nødvendigt at opløse for at få den rette dosis.

Naltrexon 50 mg pillerne kan ikke deles, så det bliver til Low-Dose, så er det dem man har fået udskrevet, er det nødvendigt at lave en opløsning.

LDN-pillerne fås i flere styrker 0,75 mg, 1 mg, 1,5 mg, 2 mg, 3 mg, 3,5 mg, 4,5 mg, 6 mg, 9 mg og 12 mg. Selvom de findes i så mange styrker, kan det være nødvendigt at dele dem. Det er ifølge de producerende apoteker helt fint, også selvom de ikke altid har delekærv, idet det virksomme stof naltrexon er ligeligt fordelt i pillerne. Pillerne er meget små og til tider porøse, så det kan være svært at dele dem lige, derfor fraråder Sundhedsstyrelsen deling af piller uden delekærv. Derudover er der flere læger og smerteklinikker, som kun vil udskrive 4,5 mg piller, hvilket betyder, at det kan være nødvendigt at opløse, hvis ¼ altså 1,125 mg er for meget.

Men er det hygiejnisk, præcist og sikkert nok at opløse og indtage? Det er jo helt op til den enkelte, men hvis man følger nedenstående manual giver det ingen problemer.

Hygiejne: Selvfølgelig er du hygiejnisk – ingen ønsker jo at gøre sig selv syg!

Skold glas og låg til opbevaring af opløsningen og brug kogt afkølet vand.

Præcist: Selvfølgelig er du omhyggelig med at måle af – ingen ønsker at tage for meget LDN, da virkningen så udebliver!

Brug sprøjter der passer til dine piller og dosis, så det er så let som muligt at dosere.

Sikkert: Selvfølgelig er det sikkert – det fastslog forskere tilbage i 1997 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9391680

Sådan laver du din LDN opløsning

Du skal bruge et glas med låg samt et glas til opmåling af vandet.

Opløsning LDN

En stor sprøjte til opmåling af vandet samt en lille sprøjte til den daglige dosis.

Opløsning af LDN

Kog noget vand og skold begge glas samt låget. Pas på glassene ikke springer!

Opløsning af LDN

Hæld noget af det kogte vand i glasset.

Opløsning af LDN

Opmål det kogte vand så det passer til dine piller.

1 ml vand pr. 1 mg. Naltrexon.

Har du fx 50 mg piller skal du bruge 50 ml vand til 1 stk. pille.

Opløsning af LDN

Sprøjt vandet i glasset, sæt låg på og sæt glasset på køl.

Opløsning af LDN

Når vandet er kølet helt af tilsættes pillen, og glasset sættes atter på køl. Efter ca. en time er opløsningen klar til brug. Brug den lille sprøjte til daglig dosering.

Opløsningen er grumset på bunden, så ryst glasset inden du afmåler din dosis. Grumset er fyldstofferne fra pillerne.

Sprøjterne opbevares i køleskabet i det andet glas, der også er skoldet.

Opløsning af LDN

Hvis du er på en lille daglig dosis og har fået udskrevet 50 mg piller, kan du med fordel dele din 50 mg pille i 2 og opløse de 25 mg i 25 ml vand.

Sørg for at blandingsforholdet er 1:1 altså 1 ml vand til 1 mg naltrexon.

Opdateret d. 6. september 2022