Bestyrelsens beretning 2023

Da vi for knap 4 ½ år siden stiftede LDN Foreningen havde vi ikke troen på, at vi kunne nå så langt på så kort tid.

Det har med vores ca. 1140 medlemmer overgået alle vores forventninger, da vi kun havde en forventning om ca 100 nye medlemmer pr år. Men det er ikke kun antallet af medlemmer, der overrasker os positivt. Den store anerkendelse vi får fra både læger og smerteklinikker, samt deres velvilje til at lytte til os, tage vores viden og erfaringer til sig samt spørge os til råds må siges at være et stort skulderklap. En del sundhedsfaglige benytter sig af at ringe til os, og nu efterspørges der, at LDN Foreningen deltager i lægesamtaler via video. Vi kan kun være stolte. Bestyrelsen takker alle for et godt samarbejde. Især alle foreningens medlemmer skal have en tak. I er så fantastiske til at udbrede kendskabet til LDN både til kommende brugere, jeres læger, når I er indlagte osv. Stort tak!

Apotekeren på Glostrups magistrelle afdeling Kristian Østergaard tog godt imod os, da vi besøgte afdelingen i september. Hans interesse for, om der er nok forskellige styrker samt brugernes ønsker er stor, og derfor kommer der også snart delekærv i flere styrker, samt de arbejder på at lave laktosefri piller. Kristian er virkelig hurtig til at svare os, når Lena spørger til prisændringer, restordre mm. Tak for det Kristian.

Desværre har vi oplevet restordre en del gange siden de to andre magistrelle afdelinger lukkede. Vi håber det snart er et overstået kapitel.

På apotekerne rundt i landet er de også ved at kende LDN Foreningen. De ved, at når prisen på LDN står på vores hjemmeside, så er det den rigtige. Der sker selvfølgelig stadig en del fejl, men det går fremad.

Fejl sker der desværre også for ofte, når brugere indlægges og har behov for morfin. Desværre ser Styrelsen for Patientsikkerhed ikke på det med samme alvor som os, fordi de får for få indberetninger om det, så på det punkt må vi også arbejde videre. Oplysning oplysning oplysning. Vi bliver ved, vi er utrættelige når det gælder vores medlemmer.

Styrelsen for Patientsikkerhed er klar over, hvilket stort og vigtigt arbejde vi laver for LDN brugere og sundhedsfaglige. I september kaldte de os uundværlige. Vi gør det godt og vores hjemmeside er ifølge dem meget professionel og oplysende.

Lidt sværere er det at danse med Sundhedsstyrelsen/Lægemiddelstyrelsen. De kan ikke se, hvilke konsekvenser det kan have, at interaktionsdatabasen fejlinformerer ift. Naltrexon og opioider. De mener det er åbenlyst at Naltrexon og opioider er antagonister. Ja det er det, men de sundhedsfarlige glemmer det ofte i farten. Vi fortsætter med at arbejde på at få det ændret.

Ligeledes er det endnu heller ikke lykkes at få LDN med i Sundhedsstyrelsens Smerteguide, men vi arbejder på sagen.

Vores deltagelse i Folkemødet skabte nye kontakter. Det var første gang LDN Foreningen deltog, så vi lærte også en masse om, hvordan vi kan gøre det bedre i år. Der ligger et stort forberedende arbejde forud for Folkemødet, og med flere i bestyrelsen, så klarer vi også det.

Efter Folkemødet deltager LDN Foreningen på den internationale LDN Konferencen. LDN Research Trust har valgt at sponsorere vores deltagelse, da vi, med deres ord: ”hjælper rigtig mange mennesker”. Det er dejligt at LDN Foreningen også er kendt og anerkendt internationalt.